Är man skyldig att ordna begravning om en släkting har avlidit, och vad händer om dödsboet har mer skulder än tillgångar?

Min morbror har avlidit och jag är enda släktning. Han efterlämnar endast skulder och inga tillgångar. Har jag något juridiskt ansvar? Är det mitt ansvar att få till en begravning? Var precis i kontakt med skatteverket för att få ut ett dödsfallsintyg men det visade sig då att sjukhuset (läkaren) inte meddelat detta till skatteverket. Han har nu varit avliden i tre veckor. Till saken hör att vi har inte träffats på 18 år. Fick reda på att han var sjuk när jag försökte få tag i honom för att meddela att hans syster, min mamma avlidit.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom hur den legala arvsordningen ser ut, vad som gäller angående begravning och bouppteckning, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu. Jag förutsätter att det inte finns något testamente, utan att den legala arvsordningen gäller. Om det finns ett testamente rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga.

Den legala arvsordningen

Den första arvsklassen består av bröstarvingar, det vill säga barn till den avlidne, se Ärvdabalken 2 kap 1 § (här). Om t.ex. ett av barnen inte är i livet ärver dennes barn (dvs. den avlidnes barnbarn) i förälderns ställe. Om det inte finns några bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar, se Ärvdabalken 2 kap 2 § (här). Om den avlidnes föräldrar inte är i livet ärver den avlidnes syskon. Är exempelvis ett av syskonen inte i livet träder syskonbarnet i sin förälders ställe. Detta är den andra arvsklassen. Den tredje arvsklassen blir aktuell endast om det inte finns någon arvinge i första eller andra arvsklassen, och består av den avlidnes far- och morföräldrar, se Ärvdabalken 2 kap 3 § (här). Om någon av mor- eller farföräldrarna inte är i livet har fastrar, farbröder, mostrar och morbröder rätt att ärva i förälderns ställe. Däremot har kusiner ingen arvsrätt.

Om den avlidne var gift ärver den efterlevande maken, se Ärvdabalken 3 kap 1 § (här).

Dödsbo

När en person dör övergår det som personen ägde, avtal och skulder till ett dödsbo. Ett dödsbo upphör när arvsskiftet är klart, det vill säga när den dödes eventuella tillgångar har delats upp mellan arvingarna. Om dödsboets skulder överstiger tillgångarna så är det möjligt att ansöka om konkurs för boet i enlighet med konkurslagen. De tillgångar som finns fördelas då mellan borgenärerna och skiftas utan att dödsbodelägarna riskerar att bli personligt betalningsansvariga för boets skulder. Med andra ord ärver man inte skulder. Mer information om vad som gäller ifall dödsboet har skulder finns i Ärvdabalken 21 kap (här).

Har inte särskild dödsboförvaltning anordnats enligt Ärvdabalken 19 kap ska efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (dessa är dödsbodelägare) gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. De företräder därvid dödsboet mot tredje man samt har rätt att tala och svara i mål som rör boet. Åtgärder som inte tål att uppskjutas får företas även om någon delägares samtycke inte kan inhämtas, vilket framgår av Ärvdabalken 18 kap 1 § (här).

Som dödsbodelägare ska man upprätta bouppteckning och avveckla dödsboet. Bouppteckning skall förrättas senast tre månader efter dödsfallet, om inte Skatteverket efter ansökan inom samma tid förlänger tiden, se Ärvdabalken 20 kap 1 § (här). Information om bouppteckning från Skatteverkets hemsida finns här.

Om man inte vill, eller om det är flera dödsbodelägare som har svårt att komma överens kan man ansöka om boutredningsman hos Tingsrätten, se Ärvdabalken 19 kap 1 § (här). Boutredningsmannen tar över ansvaret för dödsboet och företräder detta.

Begravning

Om det inte finns någon anhörig som kan eller vill ordna en begravning är kommunen skyldig att ordna begravning. Kommunen ska också i vissa fall bistå med ekonomisk hjälp om det finns en anhörig som kan ordna med begravningen men att pengarna i dödsboet inte räcker till.

Vad du kan göra nu

Du är inte skyldig att ordna begravning. Däremot rekommenderar jag att du ringer till Tingsrätten på orten där din morbror bodde och ber om att förordna en boutredningsman. Du kan även kontakta Skatteverket för vidare rådgivning. Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Du har även möjlighet att boka tid med en jurist från Lawline, se länk för bokning här.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare