FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/12/2022

Är man skyldig att legitimera sig för polisen?

Hej, min fråga är; Är jag ALLTID skyldig att visa polis (i uniform eller civilklädd) körkort eller annan id-handling? Vad gäller för ordningsvakter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man alltid är skyldig att legitimera sig för polisen, samt vad som gäller för ordningsvakter.

Kan polisen kräva att en person ska legitimera sig?

Generellt gäller att man inte har någon skyldighet att uppge sin identitet för polisen. Polisen kan alltså fråga dig om legitimation, men du kan säga nej till att visa upp din legitimation. Det finns dock vissa undantag till detta.

De situationer då det finns lagstöd för polisen att kunna kräva att en person ska identifiera sig är då det finns anledning att anta att personen är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag ska berövas friheten (14 § polislagen), vid misstanke om brott (24 kap. 2 § rättegångsbalken), när en person kör ett fordon som kräver behörighet (3 kap. 15 § körkortslagen) samt vid inresekontroll (9 kap. 2 § utlänningslagen).

Kan ordningsvakter kräva att en person ska legitimera sig?

Ordningsvakters huvudsakliga uppgift är att upprätthålla den allmänna ordningen (1-3 §§ LOV). Ordningsvakter får endast utföra andra uppgifter om dessa uppgifter inte innebär att uppdraget om att kunna upprätthålla allmän ordning åsidosätts. Bland annat kan en ordningsvakt fråga om legitimation utanför en restaurang i syfte att kontrollera en besökares ålder (7 kap. 2 § RPSFS 2012:17).

Sammanfattningsvis gäller i regel att man inte alltid är skyldig att visa en polis sin legitimation. Polisen kan fråga dig om det, men du är inte skyldig att legitimera dig för polisen om inte någon av ovan nämnda situationer föreligger. Ordningsvakter kan, så länge det inte försummar dess ordinarie uppgift, kontrollera id-handlingar exempelvis i syfte att kontrollera åldern på besökare av en restaurang.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Är det något mer du funderar över så är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare