FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/06/2019

Är man skyldig att betala för fel i en såld lägenhet?

hej

jag har sålt en lägenhet. personen som har köpt lägenheten kom till besiktning och allt var ok. men sedan hon har fixat toaletten och skickar räkningen till mig att jag betala. Jag undrar om hur blir så när jag lämnade lägenheten allt var ok. sedan dess jag hade inte alls varit i lägenheten. mäklaren hade gjort allt alltså visning.

vad säger lagen om det? är jag skyldigt att betala räkningen?hon påstår att jag måste betala.

tack för rådgivning

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av bostadsrätter gäller köplagen. Med största sannolikhet har lägenheten sålts i befintligt skick, vilket betyder att ditt ansvar för fel minskar.

De tillfällena som köparen kan kräva dig på pengar när lägenheten är köpt i befintligt skick följer av 19 § köplagen.

När den har sålts i befintligt skick så anses den endast felaktig om varan inte överensstämmer med uppgifter som du har lämnat till säljaren och som kan antas ha inverkat på köpet, om du har underlåtit att upplysa om något väsentligt förhållande rörande lägenhetens egenskaper eller användning som du måste antas ha känt till och som köparen kunde ha räknat med att bli upplyst om, eller om lägenheten är i vänsetligt sämre skick än köparen med fog har kunnat förutsätta (19 § köplagen).

Så länge du inte har lämnat en uppgift till köparen om att toaletten inte var trasig så har du inget ansvar enligt ovanstående paragraf.

Vidare så har köparen undersökt lägenheten om denna var på visningen. Även om det skulle vara ett fel i lägenheten enligt 19 § så kan köparen därför inte göra detta fel gällande mot dig, enligt 20 § köplagen.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare