FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/07/2022

Är Ligandrol lagligt att köpa eller inneha?

Hej Lawline! Hittade inget om detta på nättet så tänkte fråga er, Är Ligandrol olagligt att inneha eller köpa? och om man skulle köpa det och blir tagen och dom hittar Ligandrol i urinet vad händer då?

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Nedan följer en redogörelse om huruvida konsumtion och köp av Ligandrol är lagligt i Sverige.

Gällande rätt

I § 1 i lagen om förbud mot vissa dopingmedel framgår det att lagen gäller syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormoner samt vissa kemiska substanser. Enligt § 2 i samma lag får dessa medel inte införas till landet, innehas eller brukas för annat än medicinska eller vetenskapliga ändamål.

Vad gäller specifikt för Ligandrol?

SARMs är ett samlingsnamn för selektiva androgenreceptivmodilatorer. Det innebär att det finns flera preparat som ingår under detta samlingsnamn, däribland dopingklassade sådana. Även om preparaten eller dess derivat inte är testosteron, kan de fortfarande betraktas som dopingmedel.

Ligandrol är med på WADAs dopinglista, men listas inte i Folkhälsomyndighetens förteckning över dopingmedel. Det innebär att rättsläget för närvarande är något oklart vad gäller huruvida man får inneha eller köpa Ligandrol. Än så länge är dock inte Ligandrol klassat som ett godkänt läkemedel i Sverige.

Vad bör du göra?

Det bästa du kan göra är att kontakta Tullverket innan du bestämmer dig för att köpa Ligandrol. Risken är annars att preparatet kan beslagtas och förstöras vid tullen om det finns spår av eller en misstanke om att preparatet är dopingklassat (se lagen om förstörelse av vissa hälsofarliga missbrukssubstanser). Även om preparatet inte ingår i Folkmyndighetens förteckning av dopingklassade preparat, kan det fortfarande beslagtas av Tullen. Det är således bättre att försäkra sig om dess laglighet innan man köper det.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare