FrågaSKATTERÄTTÖvrigt22/03/2022

Är lån mellan familjemedlemmar skattepliktiga, och vad innebär förskott på arv?

Min son fick 900 000 kr av mig för att kunna köpa en bostadsrätt. Banken ville att vi skrev ett avtal om att det var förtida arv. Jag behöver dock dessa pengar och tanken är att min son ska betala tillbaka en summa varje månad. Hur mycket kan han betala mig per år, utan att jag måste skatta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det som är aktuellt att reda ut först för att kunna besvara din fråga är skillnaden mellan en gåva och ett lån. Detta får nämligen betydelse för om det ska ses som ett förskott på arv eller inte, och hur det blir med skatt på det som din son betalar tillbaka till dig. Jag kommer sedan ge en rekommendation på vad du och din son kan göra för att underlätta för din son att betala tillbaka pengarna.

Gåva
Vad som utgör en gåva regleras i Gåvolagen. För att något ska klassificeras som en gåva krävs att personen ger bort egendom frivilligt och att personen inte får någonting tillbaka för egendomen, se 1 § Gåvolagen. En gåva bygger därmed på frivillighet och att avsikten är att det ska vara just en gåva. För att koppla till din fråga, så har din son fått 900 000 kronor av dig för att kunna köpa en bostadsrätt. Eftersom ni tänkt att din son ska betala tillbaka dessa pengar till dig, finns det ingen gåvoavsikt, utan tanken är att du ska få pengarna tillbaka. Därför kan inte de 900 000 kronor som han har fått av dig ses som en gåva.

Förskott på arv
Den svenska arvsrätten regleras i Ärvdabalken. Enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken är det den avlidnes bröstarvingar, med andra ord barn, som ärver i första hand. Om en förälder ger bort egendom i gåva till sitt eller sina barn medan föräldern fortfarande är i livet, kan denna gåva ses som ett förskott på arv, se 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Denna gåva kommer då räknas bort vid arvsfördelningen. För att det ska ses som ett förskott på arv krävs det därmed att det har förekommit en gåva. Eftersom det i er situation inte kan tänkas vara en gåva då din son är tänkt att betala tillbaka 900 000 kronor till dig, kan inte heller denna summa ses som ett förskott på arv.

Enkelt skuldebrev
Du och din son kan själva reglera hur mycket din son ska betala tillbaka till dig varje månad. För att det inte ska se ut som att du får ännu en inkomst in på ditt konto upp till din vanliga inkomst bör ni skriva ett så kallat skuldebrev. Det är nämligen så att det inte utgår skatt på pengar som någon lånat ut till någon annan, exempelvis en familjemedlem. Då det gäller stora belopp kan det dock se ut som en extra inkomst som kommer in på kontot varje månad kan det uppstå frågetecken om det är en inkomst som ska behövas skattas på. För att undvika sådana frågetecken bör du och din son därför skriva ett enkelt skuldebrev.

Hur skuldebrev upprättas och hanteras regleras i 3 kapitlet Skuldebrevslagen. Av 3 kap. 26 § Skuldebrevslagen framgår att ett enkelt skuldebrev innebär att skuldebrevet är ställt till viss person. Denna person kan vara en fysisk person eller en juridisk person. Med fysisk person menas en privatperson som har både rättigheter och skyldigheter, som kan ingå avtal och liknande handlingar. En juridisk person kan ha samma rättigheter och skyldigheter, men en juridisk person är i stället exempelvis ett företag, en organisation, en förening eller liknande. Av det enkla skuldebrevet framgår vem som är långivare och låntagare. I ert fall kommer det enkla skuldebrevet vara mellan två fysiska personer, dig och din son, där du står som långivare och din son som låntagare.

Ett enkelt skuldebrev bör innehålla:
1. Hur fordringsförhållandet ser ut, med andra ord, vem som är långivare och låntagare.

2. Vilken summa som utlånas.

3. Om avtalet ska ha någon ränta och i så fall hur beräkningen av räntan ska se ut.

4. Återbetalningstiden. Hur lång tid som låntagaren har på sig att betala tillbaka.

5. Hur återbetalning ska ske, och med vilket belopp. Exempelvis överföring till bankkonto ett visst datum varje månad.

6. Parternas underskrifter.

7. Datum då skuldebrevet skrivs.

Detta betyder att om du och din son väljer att skriva ett enkelt skuldebrev gällande de 900 000 kronor som du lånat ut till din son, ska denna summa framgå som lånebelopp. Det ska även framgå att du är långivare, och din son är låntagare. Det bör framgå en eventuell avbetalningsplan, exempelvis hur mycket din son ska betala tillbaka varje månad och hur detta ska ske, samt om ni kommit överens om hur lång tid din son har på sig att betala tillbaka hela beloppet. Skuldebrevet ska dateras med det datum som ni skriver skuldebrevet och ni båda ska skriva under skuldebrevet.

Sammanfattning samt rekommendation
Om en förälder ger en större summa pengar som gåva till sitt barn kan detta ses som ett förskott på arv. För att det ska ses som förskott på arv behöver det vara just en gåva. För att det ska vara en gåva krävs att det inte sker någon motprestation, och gåvan ska vara frivillig. Om pengarna är tänkta att betalas tillbaka, ses det inte som en gåva, utan som ett lån. Detta betyder att den summa pengar som din son fått av dig inte kan ses som ett förskott på arv, utan som ett lån, då tanken är att din son ska betala tillbaka dessa till dig.

Pengar som lånas ut från förälder till barn är som regel inte skattepliktiga. Det kan dock ses som en inkomst om en stor summa pengar förs över till ditt konto varje månad, vilket kan ifrågasättas om det ska vara skattepliktigt. För att undgå detta bör du och din son skriva ett enkelt skuldebrev, som fungerar som bevis för ert lån, som ni kan visa för bland annat banken. Av skuldebrevet ska framgå att du är långivare och din son är låntagare. Det totala lånebeloppet ska även framgå, alltså 900 000 kronor. Om ni tänker er en avbetalningsplan bör ni även skriva ned denna, exempelvis att din son ska betala en viss summa ett visst datum varje månad. Det bör även framgå om din son har en viss tid på sig att betala in hela lånebeloppet. Ni ska ange datumet för underskrift, och skriva under skuldebrevet båda två. På detta sätt behöver din son inte betala en viss summa för att undgå skatt, eftersom lånade pengar mellan privatpersoner inte behöver skattas på. Skuldebrevet fungerar som en säkerhet för er båda, och som bevis för att summan du givit din son inte är en gåva, utan ett lån.

Med detta hoppas jag att du har fått din fråga besvarad. Om du vill att jag förtydligar något, eller har en följdfråga, får du gärna skicka ett mail till mig på min e-post: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare