FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/05/2019

Är lagen om distansavtal tvingande till min fördel eller gäller villkor om avbeställningsavgift för paketresa?

Jag har bokat en paketresa till Kreta på telefon. Det var jag som kontaktade företaget. Nu vill jag utnyttja min Ångerrätt ett par dagar efter bokningen. I SRF allmänna villkor står det under punkt 3.1 "Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga handpenningen i avbeställningsavgift".

Är lagen om distansavtal tvingande till min fördel eller gäller eller punkt 3,1 i SRF?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om Distansavtalslagen är tvingande till din fördel och ångerrätt gäller eller om SRF:s allmänna villkor gäller om att du ska betala en avbeställningsavgift.

Paketresor är undantagna från ångerrätten
Precis som du själv skriver har du normalt en ångerrätt på 14 dagar om du ingår ett avtal på telefon, s.k. distansavtal (2 kap. 12 §). Lagen är även tvingande till din fördel som konsument, vilket innebär att avtalsvillkor som strider mot lagen inte ska gälla (1 kap. 4 §). Men när det som i ditt fall gäller en paketresa så undantas sådana från ångerrätten (2 kap. 1 §). Ångerrätten gäller alltså inte i din situation.

Arrangören av en paketresa kan kräva en avbeställningsavgift
För paketresor finns istället bestämmelser i Paketreselagen. Enligt denna lag får du som resenär avbeställa din resa innan den har påbörjats (3 kap. 1 §). I sådant fall ska du dock betala en avbeställningsavgift om
- arrangören begär det, och
- det framgår i avtalet att arrangören har rätt att ta ut sådan avgift.

SRF:s allmänna villkor gäller alltså då de är helt i enlighet med lagarna. Du kommer därför behöva betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det av dig om du avbeställer resan.

Sammanfattningsvis gäller SRF:s allmänna villkor och du ska betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare