FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/09/2014

Är körkortsåterkallelse och böter dubbelbestraffning?

Hej! Min sambo fick sitt körkort indraget, pga av rattfylleri 0,54 promille, i 12 månader. Han fick också böter på 12 000 :-. Nu undrar jag om detta kan räknas som dubbelbestraffning och om han på något sätt kan få tillbaka pengarna eftersom att han begick ett brott men fick två olika straffpåföljder (böter och indraget körkort)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Principen ne bis in idem  som innebär att en person inte får bli lagförd eller straffad för samma brott två gånger kommer till uttryck i artikel 4.1 i sjunde tilläggsprotokoll till Europakonventionen. Högsta domstolen slog fast i NJA 2013 s. 502 att beslut om skattetillägg och åtal för skattebrott som grundar sig på samma oriktiga uppgift utgör dubbelbestraffning i strid med Europakonventionen och artikel 50 i EU:s rättighetsstadga.

Enligt den svenska rättsordningen kan en person både dömas för brott och, i ett separat förfarande, få sitt körkort återkallat genom beslut från Transportstyrelsen på grund av samma gärning. Körkortsingripanden har i svensk rätt traditionellt ansetts företagna av trafiksäkerhetsskäl, dvs. de har betraktats som en skyddsåtgärd från samhällets sida mot förare som sätter trafiksäkerheten i fara.

I RÅ 2000 ref. 65 kommer Regeringsrätten fram till att återkallelse av körkort p.g.a brott får anses utgöra ett straff i den mening som avses i artikel 4.1.  Vidare menar Regeringsrätten att den svenska ordningen innebär att den som åtalas för ett trafikbrott redan från början vet - eller bör veta - att en lagakraftvunnen fällande dom normalt kommer att följas av ett körkortsingripande. Att detta ingripande sker i ett separat förfarande innebär inte att trygghets- och rättssäkerhetsintressena åsidosätts. Med andra ord innebär detta att den svenska ordningen inte strider mot ändamålet bakom artikel 4.1.

Även om den svenska ordningen innebär att de olika sanktioner beslutas av två olika myndigheter i skilda förfaranden, fann Högsta domstolen i NJA 2010 s. 168 att en gärning kunde förbindas med olika sanktioner i olika förfaranden under förutsättningen att det fanns ett tillräckligt nära tidsmässigt och sakligt samband. Den enskilde blir därför inte föremål för två obegränsade och självständiga prövningar av den aktuella gärningen.

Vänligen,

Rådgivare