FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2020

Är köpare skyldig att betala för bil som gått sönder?

Hej,

Jag (privatperson) har sålt bil till en annan privatperson, gällande bil är av äldre årsmodell (1970). Vi skrev ett avtal där jag gick med på att skriva över bilen på köparen mot handpenningen på 5000kr och sedan skulle resterande köpesumma föras över till mitt bankkonto inom 3 dagar. När tiden gått ut och jag fortfarande inte fått pengar hör personen i fråga inte av sig, när vi får tag på köparen ytterligare dagar senare så säger han att bilen gått sönder. I avtalet skrev vi att bilen köps i befintligt skick. Han vill nu träffas och diskutera köpet, och jag antar att han antingen vill häva det eller förhandla om en lägre summa. Felet som inträffade (bilen gick i kok och sprängde toppen) var inget jag någonsin haft problem med, och är av sådan karaktär att man kan upptäcka förhöjd temperatur innan bilen kokar. Vad gäller i detta fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mellan två privatpersoner är det köplagens (KöpL) regler som reglerar köpet. Av 12 § KöpL framgår att om köparen bär risken för varan är hen skyldig att betala för den även om den bl.a. förstörts och att förstörelsen inte beror på säljaren. Enligt 13 § KöpL övergår risken på köparen när varan finns i köparens besittning. Det innebär att om köparen har hämtat bilen eller om du har transporterat bilen till köparen har han fått besittning av bilen och risken ligger då hos honom.

Alltså är han skyldig att betala om han inte kan visa att felet beror på något som du har gjort. Även om bilen skulle anses vara i sämre skick än vid avtalstidpunkten måste köparen betala om risken har övergått enligt ovan.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare