Är konsumentköplagen tillämplig när man binder bolån?

Hej,

Appliceras konsumentköplagen och villkoren för ångerrätt om jag idag bundit min bolåneränta och vill ändra till rörlig ränta igen eller lösa lånet, kan banken tvinga mig att betala ränteskillnadsersättning för detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköplagens (KKL) tillämpningsområde återfinns i 1 § KKL. Lagen är tillämplig när näringsidkare säljer lösa saker till en konsument. En lös sak är till exempel en bil, ett klädesplagg eller en möbel. Således är inte konsumentköplagen tillämplig i det fall som du beskriver i din fråga.

Du har, genom att du bundit din ränta, ingått ett avtal med banken. Avtalet innebär att din ränta är bunden under en viss tidsperiod. Vill du byta till rörlig ränta måste det nuvarande avtalet brytas. Det är därför sannolikt att du behöver betala ränteskillnadsersättning. Min rekommendation är dock att du tar kontakt med din bank för att se hur ni kan lösa problemet på bästa sätt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare