Är jag utsatt för utpressning?

Hej , skulle jag kunna fråga något som jag misstänker just nu är utpressning mot mig? Jag misstänker att detta inte är från någon advokat och från en människa som försöker tysta ner mig eller göra mig rädd. Jag har fått ett brev utan några kontaktuppgifter eller annan returadress, samt att signaturen har inte någon namn skriftligt, alltså har jag inga sätt att kontakta personen som skickat brevet.

I brevet står det kravbrev/förlikningserbjudande, samt att jag är skyldig för grov förtal genom Facebook, vilket jag inte har gjort. Jag har varit sjukskriven samt haft koncentrationssvårigheter med PTSD, min kille hjälper mig att skriva denna fråga till er. I brevet står det att jag ska betala 25 500kr till en privatperson som ser sig som offret. Och att de har bevis från skärmdumpar. Men inga alls kontaktuppgifter eller datum ifrån när brevet var skrivet. Samt att personen i fråga har aldrig tagit personligen kontakt med mig och att personen nu begär pengar skickat till sitt konto från mig och om jag inte svarar på 14 dagar så tas det vidare i domstolen? Det jag undrar nu, är inte detta utpressning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstod din fråga, har du ingen aning om vem som skickat detta brev till dig, och personen i fråga har aldrig tagit någon personlig kontakt med dig.

Jag rekommenderar att du vänder dig till polisen snarast möjligt för att anmäla detta. Om du skulle få ytterligare brev, är det viktigt att du även då kontaktar polisen, så att de kan försöka ta reda på vem det är som skickar breven till dig.

Skicka inga pengar till ett konto som du inte känner till. Detta är troligtvis någon person som vill bedra dig på pengar, och därför är det viktigt att polisen får så mycket information som möjligt gällande din situation.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare