FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/07/2020

Är jag som medsökande betalningsskyldig gentemot banken?

Hej tänkte höra med er. Om man är medsökande på ett lån och den huvusökande inte betalar, blir jag som medsökande tvungen då att betala hela beloppet? Eller kan jag göra upp med dom då om en avbetalningsplan? Mvh Jocke

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vilka skyldigheter du har som medsökande regleras i låneavtalet du skrivit på med banken. En medsökande har vanligen samma betalningsansvar som huvudsökande, det vill säga att banken kan kräva medsökande på hela beloppet på samma sätt som de kan kräva huvudsökande. Genom avtalet har du förbundit dig att betala och gör du inte det kan banken vända sig till kronofogden eller domstol för att kräva betalning. Har du svårt att betala kan du vända dig till banken och höra om det är möjligt att göra upp om en avbetalningsplan.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare