FrågaPROCESSRÄTTVittna19/12/2019

Är jag skyldig att vittna mot min mors man?

Min mors man är anmäld för ekobrott, kan jag avböja att vittna emot honom.

Dom är gifta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt så undrar du om du är skyldig att vittna mot din mors man, som har blivit anmäld för ekobrott.

Jag kommer att hänvisa till rättegångsbalken (RB) i mitt svar.

Du är inte skyldig att vittna mot din mors man

Svaret på din fråga är nej – du är inte skyldig att vittna mot din mors man.

Jag kommer nu att beskriva vad det beror på.

Som styvbarn undantas du från vittnesplikten

Som huvudregel råder absolut vittnesplikt i Sverige. Det innebär att alla som blir kallade som vittnen till en rättegång är skyldiga att vittna.

Det finns dock ett undantag från vittnesplikten för de som är närstående till en part i en rättegång (36 kap. 3 § RB). De personer som omfattas av undantaget är inte skyldiga att vittna.

Du omfattas av undantaget, eftersom du står i rätt nedstigande svågerlag till din mors man. Han är din styvfar och du är hans styvbarn. På grund av det är du inte skyldig att vittna mot honom om han blir åtalad för ekobrottet (36 kap. 3 § RB). Domstolen måste respektera ditt beslut.

Sammanfattning

Du är inte skyldig att vittna mot din mors man, eftersom du står i direkt nedstigande svågerlag till honom som hans styvbarn.

Jag vill dock rekommendera dig att kontakta domstolen om du skulle bli kallad som vittne, för att ta reda på hur du ska gå till väga för att åberopa din rätt att slippa vittna. Det kan hända att du trots undantaget är skyldig att närvara vid rättegången för att berätta på plats att du inte tänker vittna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare