FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/08/2021

Är jag skyldig att ge ut en kopia av min fullmakt?

Hej är ensam fullmakts innehavare för min dementa mor sen några år tillbaka, nu kräver min bror att få en kopia. Har jag nån skyldighet att ge han en kopia?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fullmakter regleras i den s.k. Avtalslagens andra kapitel. Där står bland annat vilka krav som gäller för att en fullmakt ska anses giltig, olika sorters fullmakter samt hur en fullmakt återkallas.

Har du en skydlighet att ge ut en kopia av fullmakten?

Jag hade möjligen behövt mer information för att kunna svara på din fråga. Det enkla svaret är dock att du inte är skyldig att lämna ut en kopia på din fullmakt, om du inte du "använda den". Ingen annan än den som du ska ingå förbindelser med å fullmaktsgivarens vägnar behöver se fullmakten.

Om din fullmakt är giltig enligt förutsättningarna i 2 kap. 10 § avtalslagen, kommer dock din bror inte kunna göra något med en fullmakt som är utställd i ditt namn.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att återkomma till oss här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare