Är jag skyldig att betala skadestånd efter att ha kräkts i en taxi?

Hej! Min kompis kräktes precis i en taxi, en uber närmare sagt. Ganska mycket var det, över hela golvmattan och delar av sätet. Undrar om det finns lag/rätt för taxichauffören att kräva pengar för detta och isåfall hur mycket? Chauffören sa att om det fortfarande luktar i bilen efter våran städning på macken kommer det kosta 2500kr.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SKL) ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ersätta skadan. I detta fall handlar det i så fall om att din kompis av vårdslöshet skulle ha vållat sakskada (skada på bilen). Skadeståndsskyldigheten gäller även om din kompis inte har haft uppsåt att skada bilen. Om din kompis anses ha varit vårdslös innebär det alltså ett ansvar för hen att ersätta skadan som uppstått.

Skadeståndets omfattning bestäms enligt 5 kap. 7 § SKL. Hur mycket skadestånd din kompis ska betala för att bilen ska kunna städas/saneras är svårt att säga och beror på skadans omfattning. Principen är att hela skadan ska ersättas. Med det menas att den skadelidande ska försättas i samma ekonomiska situation som denne skulle ha varit i utan den inträffade skadan. Den skadelidande ska dock inte kunna försätta sig i en bättre ekonomisk situation än tidigare.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare