Är jag skadeståndsskyldig om min hund har skällt på hästar och får?

Min Jämthund har i mars smitit från mig under en fisketur. Hittade hunden efter en långpromenad på isen och sedan till bilen. Hunden har skällt på en hage av får och några hästar. Ägaren till dessa djur var mycket irriterad som jag mycket väl kan förstå. Hon meddelade att detta var polisanmält och skulle drivas vidare. Fick en faktura på 6tim kontroll av djur plus telefontid a'400kr.=2400 och ett meddelande att skadestånd krav kommer senare. Inga skador är hittade och jag tycker tim är mycket hög. Nu en påminnelse där hon kräver 3000kr eller att detta skickas till kronofogden. Har hon rätt att driva detta? Eftersom polisen inte meddelat mig vad jag förstår är då detta civilrättsligt utan sakskada. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar frågan som att du undrar ifall ägaren till fåren har rätt att skicka krav på betalning till dig.

Den här situationen rör den så kallade utomobligatoriska skadeståndsrätten. Eftersom du är hundägare och det (potentiellt) är din hund som orsakat skadan blir lagen om tillsyn över hundar och katter aktuell. Som hundägare har man ett så kallat strikt ansvar för skador som hunden orsakar, även om det inte var ditt vållande eller fel, 19 § lag om tillsyn över hundar och katter.

För att ägaren av djuren ska kunna kräva ersättning av dig måste personen i fråga kunna visa på att en skada har inträffat. Som jag tolkar det har ingen skada uppkommit på djuren och du ska därmed inte behöva betala något. Hon har visserligen lidit en ekonomisk skada då hon har haft djuren kontrollerade men för att få ersättning för en sådan skada måste den vara en följd av en sakskada, se 5 kap. 7 § skadeståndslagen. Då en sakskada inte ens inträffat har du ingen skyldighet att betala något. Om hon vill kräva skadestånd av dig får hon helt enkelt stämma in dig i domstol och inleda ett tvistemål. Jag ser inte att hon skulle ha särskilt stor möjlighet att vinna en sådan process.

Hoppas detta hjälpte och lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare