Är jag dödsbodelägare?

Hej. En vån till mig är kallad till bouppteckning.Hon är inte släkt med personen som avlidit men har ett svagt minne av att denna sagt att hon "skulle få ärva".

Det är ett testamente bufogat med kallelsen men där står min vän inte nämnd!! Är hon dödsbodrlägare ändå? Varför är hon kallad? Kan det finnas andra handlingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Bouppteckning
Enligt 20 kap 2 § st 1 Ärvdabalken (ÄB) ska följande personer kallas till bouppteckningsförrättning.
(1) Efterlevande make, maka eller efterlevande sambo, även om maken, makan eller sambon inte är dödsbodelägare.
(2) Dödsbodelägare, d.v.s. de som enligt lag eller testamente har rätt till en andel i dödsboet.
(3) Efterarvingar (både legala och testamentariska), d.v.s. den som ska ärva först efter den efterlevande maken.

Ditt fall
Det är lite svårt att avgöra vad som gäller för din vän då hon inte släkt med den avlidne och inte heller finns med i testamentet. Att hon är kallad till bouppteckningen innebär dock inte att hon dödsbodelägare då bestämmelsen ovan anger vilka som måste kallas till förättingen. Resten är ju inte hindrade från att närvara. Hursomhelst, kan det vara så att den avlidne gjorde det klart att hen ville att din vän skulle ärva vilket är därför hon kallades trots att det inte framgår av testamentet att hon ska ärva. Det bästa sättet ta reda på vad som gäller att ta sig dit.

Hoppas att detta var till hjälp!

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare