Är jag berättigad efterarv om jag blir adopterad av min styvfar?

Min mor gick nyligen bort och jag har nu en styvfar sedan 2 års ålder i livet och 2 halvsyskon där min mor och min styvfar är föräldrar. Min biologiska far gick bort när jag var tonåring. Min mor och min styvfar var gifta utan testamente och de hade pratat om att min styvfar skulle adoptera mig efter min biologiska fars bortgång, men det blev aldrig av. Jag valde nu att avsäja mig mitt morsarv till fördel för min styvfar för att jag inte vill röra till det för honom och samtidigt har han sagt att han kan antingen adoptera mig eller skriva in mig i sitt testamente för att vi barn ska ärva lika mycket efter honom. Jag har inte godtagit adoptionen ännu eftersom det verkar oklart om jag ärver (efterarv) från min mor ifall jag klipper banden till henne och blir adopterad av min styvfar. Vad gäller med efterarvet från min mor om jag blir adopterad? Om vi istället väljer att skriva testamente är det väl en del som mina halvsyskon har rätt till från min styvfar som jag inte kan få del i?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Av din fråga framgår att din mor har gått bort och att du avstått arvet till fördel för din styvfar. Du och din styvfar diskuterar om han ska adoptera dig eller skriva in dig i hans testamente. Jag tolkar din fråga som att du undrar över de rättsliga konsekvenserna för ditt efterarv ifall du blir adopterad, respektive ifall du inte blir adopterad och din styvfar i stället skriver ett testamente. Dina frågor regleras i föräldrabalken (FB) och ärvdabalken (ÄB).

Vad innebär det att du avstått ditt arv till din styvfar

Eftersom du har avstått ditt arv till förmån för din styvfar så innebär det att du har rätt att ta del i din styvfars bo när han går bort (3 kap. 9 § ÄB). När din styvfar går bort så har du rätt till hälften av hans bo och din styvfar kan inte testamentera bort den egendomen som ska tillfalla dig (3 kap. 2 § ÄB). Om din styvfar går bort och boet består av 100 000 så innebär det att du har rätt till hälften, alltså 50 000 i efterarv. Eftersom dina halvsyskon måste vänta på sitt arv till deras pappa gått bort, så kommer de också ha rätt till efterarv (3 kap. 1 § ÄB). Efterarvet kommer då delas på er tre, och ni får en 1/3 var.

Vad händer med ditt efterarv ifall du adopteras

Om du blir adopterad av din styvfar så innebär det att dina band till dina biologiska föräldrar bryts och du anses i stället vara adoptivförälderns barn (4 kap. 21 § FB). Det betyder att om du blir adopterad så bryts dina band med din biologiska mor och du förlorar då din rätt till efterarv eftersom du inte längre anses vara barn till henne och därmed inte berättigad till efterarv. Eftersom du efter adoptionen är barn till din styvfar innebär det att du kommer ärva efter honom. Då han även har två andra barn så innebär det att ni kommer få dela på arvet och därmed få ⅓ var (2 kap. 1 § ÄB). Den tredjedelen är dock din arvslott, din lagstadgade rätt är hälften av det och kallas laglott. Finns det inget testamente som säger annorlunda så kommer du dock ärva 25 000.

Vad gäller om din styvfar inte adopterar dig utan istället skriver ett testamente

Ifall du inte blir adopterad och din styvfar i stället skriver ett testamente så innebär det precis som du säger att hans barn har rätt till en del som inte du har rätt till, den så kallade laglotten (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är halva arvslotten. Som ett exempel kan man säga att din styvfar går bort och efterlämnar 100 000 kr. Halva summan kommer du och dina halvsyskon dela på i efterarv eftersom du tidigare avstått arv från din mor, vilket efterlämnar 50 000 kr. Arvslotten för hans två barn är 50 000/2 = 25 000 kr och då laglotten är halva arvslotten blir den 25 000/2 = 12 500 kr. Hans två barn kommer då få ytterligare 12 500 var i laglott som du inte har rätt till. De övriga 25 000 kan din styvfar testamentera till dig om han skulle vilja det, annars ärver hans barn de pengarna med.

Sammanfattning

Om du godtar adoptionen så klipper du banden med din biologiska mor och är således inte berättigad till efterarv efter henne. Du kommer då få dela på arvet efter din styvfar tillsammans med hans två andra barn vilket kommer resultera i ⅓ av hans bo. Om du inte godtar adoptionen så är du berättigad till 1/3 av summan som går till efterarv, vilket är hälften av boet. Förutom det har din styvfar även möjlighet att genom testamente ge dig ytterligare egendom, så länge det inte inskränker på dina halvsyskons laglott. För att få ut så stort lagstadgad del av arvet som möjligt så rekommenderar jag att du inte godtar adoptionen. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se så återkommer jag så snart jag kan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare