Är jag ansvarig för de skador min hund orsakat en annan person?

Hej min son var ute med sin hund i koppel möter en kvinna som också är ute med sin hund små prata lite sen vill kvinnan pussa våran hund min son säjer nej felar gånger men hon böjer sig ner och gör det endå då markera hunden henne biter henne i ansiktet blir vi dömda även då hon gjort fel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lag har din son som hundägare ett strikt ansvar för skador som hans hund har orsakat, oavsett hur skadan uppstod (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Ett strikt ansvar innebär att ni måste ersätta skador som hunden orsakat, oavsett om ni har varit en bidragande orsak till att skadan uppkommit eller inte.
Om kvinnan begär det så har hon alltså rätt till skadestånd och ni är då skyldiga att ersätta henne för skadan.

Eftersom hunden bet kvinnan i ansiktet så är det en personskada (5 kap. 1 § Skadeståndslagen)
Vilka kostnader ni kan bli skyldiga att ersätta beror på den skada som hunden orsakade henne, men enligt lag kan hon få ersättning för följande:
- sjukvårdskostnader
- inkomstförlust
- sveda och värk
- ibland även för andra särskilda olägenheter

När den som lidit skadan själv har varit medvållande så kan ersättningsskyldigheten jämkas. Eftersom kvinnan närmar sig hunden trots att din son sagt nej bör ni argumentera för att kvinnan har provocerat hunden och att hon därför är medvållande till skadan. Då kan skadeståndsbeloppet sättas ned till viss del (6 kap. 1 § Skadeståndslagen)

Summeringsvis har alltså kvinnan rätt till skadestånd om hon begär det, dock ska beloppet minskas eftersom hon varit medvållande till skadan.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare