Är IPTV lagligt?

Är IPTV lagligt? Det är något som blivit populärt på senaste tiden och det annonserar flitigt på internet. Försäljarna tar endast swish, har inga företag, betalar inte skatt och har förmodligen inga rättigheter. Är det lagligt som konsument att streama IPTV eller är det endast återförsäljaren som begår det eventuella olagliga?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga som berör immaterialrätt, vilket är den delen av juridiken som behandlar ensamrätt för konstnärliga och litterära verk, uppfinningar, varumärken samt mönster. IPTV är digital-TV som distribueras via nätet och faller därmed in under immaterialrätten.

Det finns en dom från EU-domstolen, C-527/15, som delvis berör detta område. Enkelt uttryckt kan man beskriva det som att om man som konsument är medveten om att det rör sig om olagligt material så är det olagligt att bruka det.

Rättsläget kring IPTV är något oklart vad gäller frågan om ansvar för konusmenten. Mycket pekar på att även slutanvändaren av IPTV, det vill säga konsumenten, kan hållas ansvarig för användandet av IPTV.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare