Är hundpensionatet ansvariga för ett bett som en annan hund gjort på min hund?

Hej!

Min hund har fått en bettskada i nacken på ett hundpensionat och kommer eventuellt behöva söka veterinärvård.

Nu undrar jag vad ägaren/pensionatet har för ansvar (även innefattande ekominiskt ansvar) när det kommer till olyckor/skador som sker i verksamheten?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hjälpa dig kommer jag att använda mig av lagen om tillsyn över hundar och katter (HKL) och skadeståndslagen (SkL). Först måste vi se till vem som är ansvarig över hunden som bet och sedan vilka skador som dessa är skyldiga att betala, alltså om skadan på din hund ska ersättas av pensionatet.

Pensionatet är ansvariga för hunden

Den som äger eller har hand om en hund ansvarar för alla skador som hunden gör sig skyldig till (19 § HKL). Man ska se till vem som har hand om hunden i praktiken. I det här fallet är det ju hundpensionatet som har hand om hunden eftersom att ni har haft ett avtal om det och därmed också de som ska ansvara för de skador hunden orsakar.

Pensionatet ska betala för veterinärkostnaderna

En hund räknas i lagens mening som en sak, och när din hund blivit skadad är det en sakskada. Sådana skador ska ersättas av den som varit ansvarig, i detta fall pensionatet (2 kapitlet 1 § SkL). Veterinärkostnader ingår i detta, eftersom att det på något vis är "reparation" av skadan som skett (5 kapitlet 7 § SkL).

Ibland kommer dock frågan upp om hur mycket skadestånd man kan få, eftersom att veterinärkostnader kan vara mycket dyra och bli dyrare än vad hunden köptes för. I en dom från Högsta Domstolen (NJA 2001 s. 65) säger man dock att en hund inte är vilken "sak" som helst, så om veterinärvården är medicinskt grundad och inte orimligt dyr (dvs. inte mer än vad en "vanlig" person kan tänkas betala) så har man rätt till ersättning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har pensionatet alltså ansvaret för bettet som din hund fått, och de bör betala för veterinärkostnader så länge det inte blir "orimligt".

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att din hund mår bättre! Återkom gärna om du har någon mer fråga.
Ha en härlig helg!

Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare