Är hundägaren ansvarig för sakskador som hunden orsakar?

Hejsan, min väns hund åt upp mina glasögon, jag hade dem på en byrå så hunden har alltså hoppat upp och på något sätt fått ner dem på golvet för att sedan äta dem. Min vän skulle ts det på sin hemförsäkring först men blev nekad och nu säger han att det var mitt fel att hunden åt upp dem och att han inte kommer betala en krona. Ska jag polisanmäla eller hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har rätt till skadestånd

Enligt lag har din vän som hundägare ett strikt ansvar för skador som hans hund har orsakat, oavsett hur skadan uppstod (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). Att din vän är strikt ansvarig innebär att han måste ersätta skadorna på dina glasögon som hunden orsakade, även om du skulle ha bidragit till att skadan uppkom. I detta fall har du ju inte på något sätt bidragit till skadan på dina glasögon men det hade inte spelat någon roll.

Skadeståndets omfattning

Eftersom det rör sig om ett par glasögon som har gått sönder så är det en sakskada. Du har därför rätt till ersättning som omfattar glasögonens värde eller reparationskostnad och eventuell annan kostnad som du har fått som en följd på grund av skadan. (5 kap. 7 § skadeståndslagen)

Hur du ska kräva skadeståndet

Mitt första råd är att du helt enkelt pratar med din vän och förklarar att du har rätt till skadestånd enligt lagen. I andra hand kan du även välja att skriva ett skadeståndskrav.

Det finns ingen fastställd mall för hur man skriver ett skadeståndskrav. Det viktigaste är att du är tydlig och skriver allting du tycker är viktigt att få fram. Punkterna nedanför kan du använda dig av i skadeståndskravet.

1. Ditt namn, personnummer och adress.

2. Vem du riktar skadeståndskravet mot.

3. Beskriv utförligt vad som hände när skadan på glasögonen orsakades, hur hunden orsakade skadan.

4. Ta upp vilken skada på glasögonen som händelsen ledde till.

5. Skriv hur mycket du kräver i skadestånd och hur du har kommit fram till den summa du kräver.

6. Dina kontaktuppgifter. Både e-post och telefonnummer kan vara bra att ha med.

Om din vän ändå skulle neka att betala skadestånd så kan du vidare förklara för honom att du i sista hand kan skicka in en stämningsansökan till tingsrätten för att kräva honom på skadeståndet i domstolen. Jag hoppas att det inte behöver gå så långt men om det gör det så är du varmt välkommen att skicka in en till fråga så vi kan hjälpa dig vidare med hur du går tillväga.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare