Är hundägare skyldig att betala själv för skador som inte helt täcks av ansvarsförsäkring?

Min katt blev attackerad av en hund i koppel med avslitet ben som resultat. Katten är försäkrad . Hundägaren använder sig också av sin ansvarsförsäkring via hemförsäkringen, men dom är inte villiga att betala alla kostnader.

Om summan av alla behandlingar överstiger ersättningen som utbetalats från försäkringsbolagen, är hundägaren då skyldig att betala resten ur "egen ficka" ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägare har ett s.k. strikt ansvar (lag om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att de är direkt ansvariga för de skador som sin hund eventuellt orsakar. Ansvaret för skadorna är oberoende av om hundägaren har varit försiktig eller agerat vårdslöst. Den ersättning som du kan få ut beräknas enligt skadeståndslagen. Enligt tidigare rättsfall som varit uppe i högsta domstolen är det möjligt att få ut höga belopp i ersättning. Så länge dina kostnader för kattens vård har varit motiverade och medicinskt grundade ska du få full ersättning för kostnaderna (NJA 2001 s. 65 I). Att hundägaren har en försäkring som delvis täcker kostnaderna tar inte bort hens ansvar att betala för skador som är orsakade av hunden. Om försäkringsbolagens ersättning inte täcker alla dina kostnader är hundägaren skyldig att täcka resten själv. Det måste dock finnas ett tydligt samband mellan vårdkostnaderna och skadorna orsakade av hunden, s.k. adekvat kasualitet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare