Är gemensamma barn dödsbodelägare?

Min pappa har avlidit. Mamma lever fortfarande och de var gifta. Jag undrar om det bara är mamma (efterlevande maka) som tillhör dödsbo? Eller tillhör även gemensamma barn dödsboet?

Tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka som är dödsbodelägare då en person som är gift avlider. Jag kommer att använda mig av ärvdabalken, nedan ÄB, för att svara på din fråga.

Dödsbodelägare är de legala arvtagarna eller universella testamentstagare och dessa definieras i 2 kap ÄB. Det brukar vanligtvis vara make/maka, arvingar och sambo. Dock finns det en viss ordning som tillämpas beroende på vem som är vid liv. Eftersom din mamma ärver din far i första hand enligt eftermakesarv, 3 kap 1§ ÄB, så är hon först i arvsordningen. Detta gör att hon blir ensam dödsbodelägare i de fall det inte finns andra arvingar som också har rätt att ärva direkt efter din fars död. Dessa kan vara särkullbarn eller universella testamentstagare.

För att sammanfatta mitt svar i ett kortare drag så anses inte gemensamma barn till dina föräldrar att vara dödsbodelägare utan endast din mamma och eventuella personer som har rätt att ärva enligt testamente om ett sådant finns.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare