FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/12/2021

Är Gåvor och arv en inkomst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag presumerar att du är intresserad av att veta om gåvor och arv har karaktären som inkomst av skatteskäl. Den lag som är av intresse att beakta är Inkomstskattelagen (IL)

Huvudregeln när det gäller beskattning är att förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning inte ska beskattas enligt 8 kap. 2 § IL. Det finns således ingen arvs/gåvoskatt i Sverige. Skulle du däremot komma att sälja det du ärvt eller fått i gåva kommer detta tas upp som intäkt och beskattas i inkomstslaget kapital. Detta då ersättningen betraktas som en kapitalvinst enligt 42 kap. 1§ IL. En kapitalvinst är den vinst du får vid avyttring av tillgångar och med tillgångar avses försäljning, byte och liknande överlåtelse av tillgångar enligt 44 kap. 3§ IL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare