FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2023

Är fotografier man tagit själv att räkna som barnpornografi?

Jag har fått reda på att min kompis, en kille på 17 år, har överlämnat en pornografisk bild som han tagit av sig själv till sin 24-åriga flickvän. Jag undrar om min kompis därvid gjort sig skyldig till barnpornografibrott genom att överlåta bilden till flickvännen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag måste inleda med att detta var en klurig fråga då i fall om barnpornograi anses barnet vara brottsoffret. Det är därmed en klurig fråga ifall man kan vara offret och gärningsmannen samtidigt.

Det följer av 16 kap 10a § brottsbalken att den som skildrar barn i pronografisk bild döms för barnpornografibrott. Är personen under 18 år är denne automatiskt att anse som barn, vilket följer av 16:10a 4 st brottsbalken. Så att ta bilden, men också att sprida och överlåta vilket också följer av regeln är att anse som barnpornografibrott.

Vidare är det även barnpornografibrott att inneha en sådan bild av barn, vilket innebär att flickvännen i ditt exempel också skulle göra sig skyldig till brott. Detta följer av de andra punkterna listade i 16:10a 1 st brottsbalken.

Dock finns ett ansvarsundantag i 16 kap 10b § brottsbalken ifall den som framställer eller innehar en bild på barn har en ringa skillnad i ålder och utveckling med den avbildade personen och omständigheterna i övrigt inte påkallar ett ansvar.

Det är dock svårt att säga hur det skulle bedömas i detta fallet eftersom ålderskillnaden är på några år, men det beror väldigt mycket på från fall till fall. Det skulle alltså kunna utgöra brott, men det finns utrymme för ansvarsfrihet.

Hoppas detta svarar på din fråga

Linus NilssonRådgivare