Är ett testamente tvingande?

Det står i våra föräldrars testamente att barnbarnen ska ärva ett visst kapital. Är det tvingande, eller kan vi barn bestämma om eller när våra barn ska få del av arvet efter sina farföräldrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente är ett dokument som ger uttryck för hur den avlidne önskar att den egendom som denne lämnar efter sig ska fördelas. I respekt mot den avlidne ska den kvarlämnade egendomen därför fördelas i enlighet med testamentet. I 11 kap. 1 § ärvdabalken finns dessutom en bestämmelse som stadgar att om testamentet på något sätt är oklart ska det tolkas på det sätt som antas överensstämma med testatorns vilja. Det torde därför inte finnas särskilt stort utrymme att fördela den avlidnes egendom på något annat sätt än enligt testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare