Är ett testamente som ger ensambarn 25 % av arvet giltigt?

Hej, min mormor har gått bort och hon lämnade efter sig 2 miljoner kronor, i sitt testamente har hon skrivit att min mamma alltså mormors enda barn ska ärva 25% och att resterande ska delas lika på barnbarnen.

Vi är 4st barnbarn jag och mina 3 syskon. Vilket skulle resultera i 25% till Mamma och 18,775% vardera till oss barnbarn.

Är detta juridiskt rätt? har inte min mamma som ensambarn rätt till 50% som bröst arvinge?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som barn har man alltid rätt till sin laglott (7 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Precis som du skriver är din mammas laglott hälften av den summan din mormor efterlämnat i arv, dvs en miljon kronor. Din mormor har dock rätt att utforma sitt testamente som hon vill, för att uttrycka hur hon önskar fördela sina tillgångar efter sin död (9 kapitlet 1 § ärvdabalken).

Rätten till sin laglott väger tyngre än rätten att utforma sitt testamente hur man vill. Man får säga att testamentet i sig inte är juridiskt fel, däremot har din mamma rätt att jämka testamentet för att få ut sin laglott (7 kapitlet 3 § ärvdabalken). Slutsatsen blir att din mamma själv kan välja om hon vill följa din mormors önskan om hur arvet skulle fördelas eller så kan hon välja att jämka testamentet för att få ut de pengar som hon är lagligen berättigad.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare