Är ett testamente skrivet på vanligt papper giltigt?

Hej. Kan man skriva testamente själv på vanligt papper som blir bevittnat av 2 oberoende av varandra personer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är ett testamente skrivet på vanligt papper giltigt?
Enligt 10 kapitlet 1 § ärvdabalken framgår att testamentet ska upprättas skriftligen och att detta ska bevittnas av två personer. Det bör alltså var tillåtet att du själv skriver ett testamente på ett vanligt papper. Det som kan vara viktigt att ha i beaktning är framförallt detta:

* Vittnena ska närvara samtidigt när de bevittnar testamentet, 10 kapitlet 1 § ärvdabalken.

* Bevittningen ska ske i nära anslutning till att testatorn signerat testamentet, 10 kapitlet 1 § ärvdabalken.

* Vittnena ska vara medvetna om att det är ett testamente de bevittnar, men testatorn kan själv avgöra om denne vill att de ska få veta innehållet eller ej, 10 kapitlet 1 § ärvdabalken.

* Vittnena bör anteckna sina yrken och hemvist vid sina namn, 10 kapitlet 2 § ärvdabalken.

* Vittnena bör även anteckna tiden då de signerade, men även andra omständigheter som kan komma att vara av betydelse för testamentets giltighet (exempelvis om testatorn är märkbart alkoholpåverkad o.s.v.), 10 kapitlet 2 § ärvdabalken.

* Vittnena måste vara över 15 år och de får inte ha en psykisk störning som påverkar dess insikt av bevittning av testamente, 10 kapitlet 4 § ärvdabalken.

Läs gärna mer i ärvdabalken för att inte missa något viktigt som kan vara gällande i din särskilda situation.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare