FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/01/2020

Är ett muntligt köpeavtal mellan två privatpersoner bindande?

Hej!

Jag har sålt barnkläder på Facebook. Vi påbörjade försäljningen i slutet av november och hon fick bilder och var väldigt intresserad av att köpa och undrade om pris. Jag sa att det beror på hur mycket hon köper. Jag samlade ihop alla kläder hon var intresserad av och frågade henne vad hon tyckte vad ok pris men hon ville att jag skulle bestämma. Jag skrev 30 kr per plagg eftersom hon valt ut 20 plagg i storlek 74 (gav pris på den storleken då hon hade ont om pengar och det var den storlek hon behövde först) och hon svarar "det blir helt klart ok" Vi bestämde datum när hon skulle hämta men hade sen inte råd när det blev det datumet. Sen fick hon inte skjuts. Bestämde nytt datum men hon dök inte upp. Hon ville fortfarande ha kläderna men ville att jag skulle skicka dem. Blir ganska dyrt med frakt så jag erbjöd att min mamma kunde köra kläderna till henne. Bestämde nytt datum de skulle ses men hon kom inte. Hade inte råd. Frågar henne igen om hon ångrat sig men hon skriver att hon ska ha kläderna. För att visa det swishar hon 600 kr. Sen undrar hon vad allt skulle bli med de senaste kläderna hon valt. Hon tyckte det var för dyrt och ville välja ut delar av de kläderna som hon redan valt ut. Jag sa att det orkar inte lägga ner mer tid då det handlar om ca 60 plagg. Nu vill hon att jag swishar tillbaka pengarna. Kan jag göra något? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga går att svara på med hjälp av allmänna avtalsrättsliga principer. En viktig sådan är att ingått avtal ska hållas. Det går alltså inte att ensidigt frånträda ett avtal som ingåtts. Det spelar ingen roll att avtalets ingått muntligt utan det räknas ändå som ett bindande avtal.

Jag tolkar frågan som att du och köparen har bestämt att hon ska köpa 20 plagg för totalt 600 kr. Efter en del påtryckningar har köparen betalat dig 600 kr för dessa 20 plagg som hon valt ut. Ert muntliga avtal är därmed av innebörden att du ska sälja de 20 utvalda plaggen till köparen som ska betala dig 600 kr. Då köparen har betalat dig har hon rätt att få plaggen. Du måste därmed tillhandahålla henne plaggen hon från början valt. Köparen har inte rätt att ändra sig och kräva andra plagg.

Du skriver också att köparen vill ha tillbaka pengarna då hon inte längre vill ha plaggen. Eftersom ni båda är privatpersoner finns inga skyddande konsumentregler som stadgar någon ångerrätt. Därför har köparen inte någon rätt att kräva pengarna tillbaka. Du måste dock tillhandahålla henne plaggen för att inte begå avtalsbrott. Det är dock självklart möjligt för er att gemensamt komma överens om att köpet ska gå tillbaka genom att du betalar tillbaka pengarna.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare