Är ett efterarv en egen del av kvarlåtenskapen?

Min farfar dog för ett år sedan och min farmor ärvde honom.

Nu har min farmor gått bort och efterlämnade ett testamente som säger att alla hennes tillgångar ska delas lika mellan mig (hennes sondotter) och hennes son.

Vad gäller eftersom farfar inte skrivit någon sista önskan? Är det farmor ärvt efter honom inte inkluderat i hennes tillgångar?

Det finns inga andra arvingar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för din fråga är ärvdabalken (ÄB).

Vem skulle ärva min farfar?

Eftersom din farmor och farfar var gifta när din farfar avled ärvde din farmor honom med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att hon är fri att förfoga över arvet som hon vill, men hon får exempelvis inte testamentera bort det.

Närmaste arvingar är egentligen den avlidnes bröstarvingar, dvs dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Dessa får rätt till ett efterarv från sin avlidne förälder när den andra föräldern avlider (3 kap. 2 § ÄB). Det innebär att den efterlevande föräldern ärver allt från den först avlidne föräldern, men att barnet/barnen har rätt att få sitt arv från den först avlinda föräldern när även den andra föräldern avlider.

Är det farmor ärvt efter honom inte inkluderat i hennes tillgångar?

När din farmor nu har avlidit ska först arvet från din farfar fördelas till hans bröstarvingar, dvs barn eftersom han inte skrivit något testamente. Detta görs genom att räkna ut hur stor del av din farmors förmögenhet som kommer från arvet från din farfar. Motsvarande del som kom från din farfar fördelas till hans arvingar.

Resterande del som finns kvar efter att din farfars arv fördelats till hans efterarvingar utgör din farmors kvarlåtenskap. Detta ska då fördelas enligt testamentet hon skrivit.

Sammanfattning

Eftersom din farfar inte skrivit något testamente fördelas hans arv enligt den legala arvsordningen, och då tillfaller arvet hans bröstarvingar, dvs hans barn. Det din farmor ärvde av honom ska först delas ut till hans arvingar, och sedan kan din farmors arv delas ut enligt testamentet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare