Är ett citat på en klasströja med ICA att anse som olagligt?

Hej!

Jag och min klass håller på att göra en klasströja. Vi har en lärare som sa "om du inte jobbar nu jobbar du på ica". Vi skulle vilja citera honom och ha det på våran klasströja.

Men vissa klassföräldrar påstår att det är totalt olagligt att ha med ett citat som innehåller "ica".

Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är NEJ, detta kan knappast vara olagligt. Den som påstår att något är olagligt bör ju också rimligtvis ha lagstöd stöd för detta påstående. Det vore således väldigt intressant att låta dessa föräldrar utveckla varför detta citat skulle vara olagligt. Vilken paragraf menar de ska appliceras på detta citat och kanske framförallt, vem tänker de egentligen ska lida skada av denna tröja? Menar föräldrarna att ICA kommer vilja anmäla detta oskyldiga tröjspex? Det känns väl knappast särskilt troligt.

Diverse varumärkesintrångsargument (vilket föräldrarna X, Y och Z i detta fall kanske tänker sig) är helt orimliga då dessa måste kopplas till en näringsverksamhet ((jmf tex. 1 kap 10 § Varumärkeslagen)). Jag ponerar naturligtvis att din klass inte ska bedriva en konkurrerande dagligvaruhandelsverksamhet och sälja skumtomtar och julmust mm i tröjorna. Då skulle klasströjan (kanske) kunna anses som ett intrång i varumärket ICA.

Nej, detta spexiga "citat" torde inte på något sätt vara olagligt. Det finns enligt mig exempelvis ingen applicerbar paragraf i brottsbalken och en klass med elever är ingen näringsverksamhet. Mitt svar är således att detta citat är fullt lagligt, inga konstigheter.

Sebastian NäslundRådgivare