FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/07/2017

Är ett avtal bindande trots att jag meddelat säljaren att jag vill bryta det?

Jag kom överens med en säljare på blocket om ett köp och vi bestämde tid och plats för upphämtning/betalning (via Blockets meddelandefunktion). En dag senare ångrade jag mig och meddelade säljaren detta. Han svarade mig då "Ok, inga problem". Jag tänkte då att allt var ok, men sedan fick jag ett meddelande om att jag, enligt avtalslagen, var tvungen till köp. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då ni var överens om att du skulle köpa varan så stämmer det att ni då hade ett bindande avtal (Avtalslagen 1§). Men eftersom säljaren svarade att det var okej för dig att ångra dig och därmed bryta avtalet så är det inte längre bindande. Säljaren kan alltså inte först acceptera att avtalet bryts för att sedan komma och kräva att du ändå ska köpa varan.

MVH

Måns LundvallRådgivare