FrågaEKONOMIÖvrigt11/05/2020

Är ersättning från sjukförsäkring inkomstgrundande hos CSN?

Hej ! Jag är student och tar hela CSN lånet eftersom jag jobbar inte och min inkomst är mindre än 50.000kr per termin (0kr.) Jag har nyligen fått en skattefri ersättningen från LÖF som är över den maximala belopp man får ha som student inkomst.

Kommer CSN begära mig pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Det är inte någon juridisk fråga utan jag skulle rekommendera dig att vända dig till CSN kundtjänst. Däremot så kan jag genom deras hemsida se att det endast är:

"De inkomster som du ska ta upp när du ansöker om studiemedel eller studiestartsstöd är skattepliktiga inkomster från inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Det kan till exempel vara

löna-kassainkomster från bostadsförsäljningaktieutdelning."

Enligt min bedömning är ersättningen från LÖF inte inkomstgrundande.

För år 2020 i samband med corona-krisen så har de tagit bort gränsen för fribeloppet, vilket är gränsen för hur mycket man får tjäna utan att det påverkar lån eller bidrag. Det borttagna fribeloppet innebär att även om du skulle tjäna mer än detta så påverkar det inte dina studiemedel.

Hoppas du fått svar på din fråga, men som sagt så hänvisar jag dig till CSN.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare