Är en vanlig fullmakt giltig vid demens och hur fungerar en framtidsfullmakt?

Jag har en fullmakt för att företräda min fars ekonomi gentemot banken. Fullmakten skrevs medan min far fortfarande var klar och redig, men är ingen regelrätt framtidsfullmakt utan gav mig rättigheterna direkt och utan specificerat utgångsdatum. Nu, något år efter att fullmakten skrevs börjar min far bli virrig och skall demensutredas. Vad händer med vår befintliga fullmakt i det fall han skulle få en demensdiagnos. Är den fortfarande giltig? Eller måste vi utse en god man för honom i sådant fall? Någon regelrätt framtidsfullmakt finns inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler och bestämmelser kring fullmakter, framtidsfullmakter, anhörigbehörighet och god man finns i 2 kap. Avtalslagen, lag (2017:310) om framtidsfullmakter, 11 kap. Föräldrabalken (FB) och 17 kap. Föräldrabalken (FB).

Fullmakt

En fullmakt är ett vanligt sätt att ge en person, rätten att företräda en. Den som ställer ut fullmakten kallas för fullmaktsgivare eller huvudman, och mottagaren av fullmakten brukar kallas för fullmaktshavare eller fullmäktige. Att ställa ut en fullmakt innebär att fullmaktsgivaren förser fullmaktshavaren med behörighet att företräda fullmaktsgivaren i en viss fråga eller inom ett visst område (2 kap. 10 § Avtalslagen).

En förutsättning för att fullmakten ska vara giltig, är att fullmaktsgivaren inte mister sin förmåga att omhänderta sina angelägenheter (sin rättshandlingsförmåga). Om fullmaktsgivaren, till exempel genom en olycka eller genom demens, mister denna förmåga, är utgångspunkten att en vanlig fullmakt slutar att gälla (22 § Avtalslagen).  Fullmaktsgivaren kan i sådana fall företrädas med stöd av en framtidsfullmakt, anhörigbehörighet eller av en god man.

Framtidsfullmakt

Regler och bestämmelser som rör framtidsfullmakten finns i en egen lag, nämligen lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som reglerar framtida situationer och ger fullmaktshavaren rätten att företräda fullmaktsgivaren i det fall han eller hon pga. bl.a. sjukdom eller liknande inte längre kan råda över sina angelägenheter (1 § lag 2017:310)  Precis som vid en vanlig fullmakt, är det fullmaktsgivaren som bestämmer vem och vad som ska omfattas av framtidsfullmakten.

En framtidsfullmakt börjar gälla från och med den dag fullmaktsgivaren mist sin förmåga att omhänderta sina angelägenheter (9 § lag 2017:310). Framtidsfullmakten måste vara skriftlig och bevittnas av två personer för att vara giltig (4 § lag 2017:310).

Om en person saknar en framtidsfullmakt och mister sin förmåga att omhänderta sina ekonomiska angelägenheter, kan istället en god man förordnas av tingsrätten ( 11 kap. 4 § FB).

Anhörigbehörighet

En annan möjlighet att företräda någon annan grundar sig i relationer och släktskap. Anhörigbehörigheten är dock begränsad. Det är till exempel inte möjligt att med stöd av en anhörigbehörighet överlåta en fastighet eller bostadsrätt. Däremot kan behörigheten omfatta enklare ekonomiska ärenden, såsom kontoöverföringar eller fakturabetalningar (17 kap. 1 § FB).

Sammanfattat för ditt fall

Du skriver att du för närvarande har en vanlig fullmakt för att sköta din fars ekonomi gentemot banken och att han ska utredas för demens. Såsom jag förklarat ovan, så kommer din befintliga fullmakt att upphöra om det går att fastställa att han är dement och inte längre har rättshandlingsförmåga.

Beroende på vilken behörighet ni vill att du ska sköta när/om din far blir dement, så är det antingen en framtidsfullmakt, anhörigbehörighet en god man som blir aktuellt.

En anhörigbehörighet ger dig som son, behörighet att fortsätta med mindre vardagliga ekonomiska ärenden. Eftersom en anhörigbehörighet inte sträcker sig vidare långt, kan tingsrätten förordna en god man till din far som har i uppdrag att sköta den resterande ekonomin. Vill ni att du ska ha all behörighet gällande din fars angelägenheter, rekommenderar jag er att skiva en framtidsfullmakt åt dig så snart som möjligt. Om din far genomgår en utredning och det då framkommer att han är dement, är det inte säkert att ni skriva en framtidsfullmakt i efterhand.

Om det skulle vara så att ni inte hinner skriva en framtidsfullmakt innan din far mister sin förmåga att omhänderta sina angelägenheter och en god man behöver utses, kan du ansöka om att bli din fars god man. Din far har ingen beslutanderätt om vem som kommer bli hans god man men en anhörig kan däremot ansöka till tingsrätten om att få bli god man. Sedan är det upp till tingsrätten att bestämma om ansökan är godkänd eller inte.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp är du mer än välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Michelle KomulainenRådgivare