Är egen bodelning giltig trots att det gått ett år sedan vårt samboförhållande upphörde?

Är en egen skriftlig bodelning som även skriv under av vittnen giltig? Vi har valt att den ena sambon ska få en summa pengar och den andra ska ta över hus och skulder.Dock så har vi inte varit sambos på över 1 år då den ena flyttat ut men fortfarande står folkbokförd på adressen,har förstått att eg.så behöver inget ges till denna men har tänkt det av välvilja. Tacksam för ett kort klart svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så undrar du om er egen bodelning är giltig. För att svara på din fråga så kommer jag använda mig av sambolagen (samboL). Jag vill förklara lite hur jag tänker men ett kort svar finns längst ned under sammanfattningen.

Först och främst vill jag säga att bodelningen måste göras inom ett år efter det att samboförhållandet upphörde (samboL 8 § andra stycket). Har det gått mer än ett år så är det alltså för sent att göra en bodelning och er bodelning skulle alltså inte vara giltig. Däremot skriver du att din sambo fortfarande är folkbokförd på samma adress som dig och därför råder det en presumtion om att ni forfarande är sambos. Så länge ni båda är överens om att ni vill att en bodelning ska ske så ser jag inga problem med att bodelningen genomförs ändå.

Formkrav för att bodelningen ska vara giltig

Precis som du skriver ska bodelningsavtalet vara skriftligt upprättat och undertecknat av er båda för att vara giltigt. Bodelningen behöver däremot inte bevittnas för att vara giltig (samboL 9 § andra stycket).

Sammanfattningsvis

Eftersom ni fortfarande är folkbokförda på samma adress råder en presumtion om ni fortfarande är sambos. Om ingen av er motsätter er att bodelningen görs borde bodelningen kunna genomföras ändå. För att bodelningen ska vara giltig krävs det att den är skriftligt upprättad och att ni båda har skrivit under den. Bodelningen behöver inte bevittnas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om det är något annat du undrar över får du gärna återkomma.

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare