Är det värt att vända sig till Kronofogden för att driva in en skuld från en vän?

Hej jag har lånat ut pengar till en polare eller ja nu ex-polare. Jag har lånat ut ca 28k och jag har både chatloggar och swish bevis på att jag har swishat pengarna till honom.

Han säger att han ska skicka pengarna men det kommer liksom aldrig till att han faktiskt skickar.

Jag undrar är detta värt att gå till kronofogden för att kunna få tillbaka pengarna eller är dem pengarna borta? Det står klart och tydligt att han lånat pengar. Men dem är i mindra summor högsta var kanske 4k och resterande är mellan 50 kr - 3000 kr ca. Han säger att han behöver pengarna för att sen kunna skicka tillbaka pengarna till mig och dum som jag är så har jag skickat pengarna för att hjälpa han men sen så verkar aldrig pengarna gå till mig då jag inte fått pengar sen 2020 oktober och har tills nu skickat pengar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om det är värt eller inte att vända sig till Kronofogden med sin situation som du har angående skulden från din f.d. vän.

Är det värt att vända sig till Kronofogden?

Mitt korta svar på din fråga är att det kan vara värt att vända sig till Kronofogden för att driva in den skuld din f.d. vän har till dig. Om någon är skyldig en pengar som inte betalar och man vill ha hjälp med att få skulden betald så är det Kronofogden man ska vända sig till.

Kronofogden kan i situationer så som din fungera som ett påtryckningsmedel för att få skulden betald. Denna funktion tillsammans med att du verkar ha en hel del bevis på att skulden/skulderna finns är grunden till varför mitt svar är att det absolut kan vara värt att vända sig till Kronofogden.

Det första du då ska göra är att ansöka om ett s.k. betalningsföreläggande. Det innebär att Kronofogden hjälper dig med att fastställa skulden. Betalningsföreläggandet blir som ett bevis på att personen faktiskt är skyldig dig pengar. Kronofogden skickar sedan betalningsföreläggandet till personen du vill ha betalt av, dvs. din f.d. vän, tillsammans med ett delgivningskvitto som personen ska skriva under och skicka tillbaka.

Här är en länk till att göra en ansökan om betalningsföreläggande: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Efter att du ansökt om ett betalningsföreläggande kommer din f.d. vän antingen att betala dig eller bestrida betalningsföreläggandet. Betalas skulden är ju problemet löst. Bestrider personen dock skulden löses inte problemet. Tvisten kan då t.ex. tas vidare till domstol men eftersom din fråga inte avser själva processen stannar jag här i mitt svar.

Sammanfattning

Mitt råd till dig är att vända dig till Kronofogden med skulden för att på så sätt få hjälp med att driva in betalningen. Kronofogden kan fungera som ett påtryckningsmedel i din situation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Karin PihlRådgivare