FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/02/2020

Är det värt att starta en process?

Hej!

Jag undrar om det kan vara värt att processa mot stora hyresföretag? Min son har haft ett förstahandskontrakt i över 10 år och har till och från varit psykossjuk och haft svårt att sköta sin lägenhet. Dock har Stockholmshem varit fullt medvetna om att han lider av sin sjukdom. Sonen säger upp sitt hyreskontrakt under ett av sina skov och omedveten om sin handling då han är sjuk. Vi har försökt att hänvisa till avtalslagen paragraf 33. Vi har skickat in läkarintyg från den läkare som vårdar honom och de har förlängt kontraktet med några månader men vi föräldrar undrar om de får fullfölja denna uppsägning när de känner till att han är sjuk. Vi har haft möten med dem och har korrespondens som visar detta.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är väldigt svårt att avgöra hur era chanser i en eventuell process skulle se ut, eftersom att det förutsätter mer information än det du har angett i frågan. Jag rekommendera dig att istället ta kontakt med Lawlines juristbyrå. Lawline har en juristbyrå i Stockholm. Det går givetvis även att få rådgivning via telefon eller Skype om så önskas. Vid intresse kan du kontakta juristbyrån för tidsbokning här.

Stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare