FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2019

Är det vanligt att polisen tar ljudupptagning vid gripanden

hur vanligt är det att polisen spelar in ljudupptagning vid gripanden typ drograttfylla alltså när man blir stoppad

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr kan jag inte ge något svar på din fråga. Jag har sökt efter statistik och liknande men har inte funnit något som visar på hur vanligt det skulle vara. Däremot verkar dolda kroppsmikrofoner användas i runt 100 fall per år, men främst i förundersökningar rörande grov organiserad brottslighet. Av vad jag finner verkar den vanligaste metoden vara att polisen, i stort sett alla sina förhör, inte spelar in sina förhör utan skriver ner och antecknar under själva förhöret.

Jag hoppas du har känner att i alla fall fått något svar på din fråga. Du är även varmt välkommen att ställa fler frågor.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare