Är det tillåtet att ta saker ur ett oskiftat dödsbo?

Hej!

Jag undrar om det är lagligt att plocka saker ur en förälders dödsbo innan bouppteckning?

De gäller ett dödsbo efter en förälder som var ensamstående och har fyra dödsbodelägare.

En av syskonen och dennes barn sov över i bostaden och plockade de saker som de ville ha under en vecka utan att de andra visste det.

När övriga syskon sedan skulle börja plocka igenom bostaden så var bl.a. alla smycken och dyra kristallglas borta.

Det här dödsboet hade inte mycket tillgångar i övrigt, men det känns fel att inte alla fick chansen till att välja minnessaker som har affektionsvärde för alla.

Därav frågan om detta är lagligt?

Mvh

Elisabeth

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett dödsbo är att betrakta som en egen juridisk person tills dess att bouppteckningen är gjord, det vill säga innan det är utrett vilken arvinge som har rätt till vilken egendom. Innan det är gjort är det ingen av arvingarna som äger egendomen som finns i dödsboet utan det är själva dödsboet som äger egendomen. Den som ska förvalta dödsboet är dödsbodelägarna och detta ska ske gemensamt och alla delägare måste vara överens om de beslut som ska tas. Dödsbodelägarna utgörs av arvingar och eventuella testamentstagare, vilket framgår av 18 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB).

Det här innebär att ingen egendom från dödsboet får säljas eller flyttas utan att alla dödsbodelägare är medvetna och överens om det. Det är först när dödsboet är skiftat som äganderätten flyttas över från dödsboet till arvingarna och det är först då som arvingarna har rätt att till exempel sälja egendomen. En viktig anledning till detta är att tillgångar i dödsboet ska användas för att betala eventuella skulder som finns. Om en arvinge då skulle sälja eller på annat sätt avyttra egendom ur dödsboet innan det är skifta så kan den bli skyldig att återskaffa egendomen eller ersätta värdet av den. Detta framgår av 18 kap. 6 § ÄB.

När en bouppteckning gör ska de tillgångar och skulder som finns efter den avlidna dokumenteras så som de var vid tidpunkten för bortgången, 20 kap. 4 § ÄB. Det är den så kallade bouppgivaren som ska lämna uppgifter om vilken egendom som finns i boet. Bouppgivaren är, enligt 20 kap. 6 § ÄB, den som vårdar egendomen eller på annat sätt bäst känner till boet. Bouppgivaren ska vid lämnandet av uppgifterna underteckna handlingen och försäkra på heder och samvete att uppgifterna i bouppteckningen är riktiga och att ingenting har utelämnats avsiktligt. Sedan ska bouppteckningen lämnas in till Skatteverket för registrering. Skulle det då vara så att uppgifterna om bouppteckningen inte stämmer, för att en dödsbodelägare tagit saker ur dödsboet innan förteckningen gjordes, skulle det kunna betraktas som bedrägeri.

Sammanfattningsvis så har syskonet i fråga inte rätt att ta saker ur dödsboet innan bouppteckningen är gjord och dödsboet är skiftat. Detta oavsett om det handlar om egendom med ett ekonomiskt värde eller ett affektionsvärde.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare