Är det tillåtet att sprida falska rykten?

jag har en fråga

är det tillåten av en pappa att sprida rygte och fortala en person att ha våldtagit hans dottar vilken är falsk

spridar rygte till kompisar o boende i hans område att personen har våldtagit hans dottar

till o med hans dottar påstår det samma trots polisanmälan som hon gjort avfärdigade polisen detta då hon inte kunne bevisa detta påstående. Springer hon runt o fortalar tillsammans med sin pappa påstående om våldtäkten till andra allt för att skada personen i fråga som bor i samma område

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att sprida falska rykten om att någon är en våldtäktsman i den personens bostadsområde är ett typexempel på brottet förtal. Brottet återfinns i 5 kap. 1 § brottsbalken. Med andra ord är det inte tillåtet att sprida rykten som inte är sanna som innebär att man pekar ut någon som brottslig.

Förtalsbrott är inte en typ av brott som polisen vanligtvis utreder. Istället får den personen som blivit utsatt för förtal själv stämma den/de som sprider ryktena, 5 kap. 5 § brottsbalken. Det kallas att väcka enskilt åtal.

Om ni funderar på att väcka ett enskilt åtal måste ni överväga för- och nackdelar. Å ena sidan kan ryktesspridningen upphöra och ni kan dessutom kräva viss ersättning för att personen ryktena gäller blivit utsatt för kränkningar. Å andra sidan kräver processen att ni betalar en ansökningsavgift på minst 900 kronor och att ni har tillräckligt med bevis för att de som sprider ryktena ska kunna fällas. Ni måste kunna bevisa vad som har sagts och att det har spridit sig till flera personer.

Om ni vill ha hjälp att upprätta en ansökan om enskilt åtal kan ni kontakta Lawline juristbyrå (se här). Ni kan även upprätta stämningsansökan på egen hand. Det är viktigt att ni i så fall betalar ansökningsavgiften, skickar ansökan till rätt domstol och får med alla uppgifter som nämns i 47 kap. rättegångsbalken.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare