Är det tillåtet att slänga annans egendom?

Vad säger lagen om att någon tar saker som kommer i deras trädgård som de vet inte är deras?

Ex barn som sparkar in bollar etc - har man då rätt att ta dessa och slänga dessa? Barnen vill ha dessa men personen som äger trädgården vägrar ge bollarna etc till dem utan säger att sakerna ska till tippen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att göra sig av med annans egendom är som huvudregel inte tillåtet. Ägaren till en viss sak har rätt att förfoga över föremålet. Den som gör sig av med annans egendom genom att slänga egendomen kan göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken).

Barnen kan inte anses ha avsagt sig sin äganderätt med tanke på att de vill ha tillbaka sina saker. De har inte heller fått möjlighet att hämta sakerna. Egendomen är därför inte övergiven och markägaren kan inte hävda sin äganderätt till föremålen genom ockupation (fynd).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare