FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2023

Är det tillåtet att operera bort klor på djur?

Hej, Mina råttor slåss ofta och en av dem blir svårt skadat av den andra. Med tanke på att det inte är humant att hålla dem separerade under långa perioder undrar jag om det är lagligt att "declaw" den aggressiva råttan. Självklart kommer jag inte göra det om det är olagligt, men tyvärr har jag inga andra alternativ.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är tillåtet med declawing, att operera bort klorna på din ena råtta då den är aggressiv och skadar din andra råtta. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i djurskyddslagen.

Declawing är förbjudet om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl

Declawing anses vara ett operativt ingrepp och räknas i Sverige som djurplågeri, varför det också är förbjudet. Huvudregeln är att operativa ingrepp är förbjudet på alla djur i Sverige om det inte i undantagsfall är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl (4 kap. 2 § djurskyddslagen). Som veterinärmedicinska skäl räknas inte att operera bort klorna på ett djur för att det inte ska skada ett annat. Mot bakgrund av detta är det därför inte tillåtet för dig att operera bort klorna på din råtta trots omständigheterna.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare