Är det tillåtet att länka till andra företags hemsidor utan samtycke?

Hej Lawline! Först och främst vill jag bara säga att er hemsida är väldigt användbar och ni fyller den med väldigt bra info helt gratis! Stort tack för det.

Min fråga gäller marknadsföring och rättigheter. Mitt företag vill starta en hemsida där vi marknadsför andra hemsidor genom att skapa en direktlänk mellan kundens hemsida och vår hemsida. Detta gör att våra kunders hemsidor planteras in på vår hemsida och kan användas exakt som om besökaren vore inne på kundens hemsida men besökaren lämnar aldrig vår hemsida. (Tanken är att göra det lättare för besökare att hitta rätt hemsida genom att samla alla på ett ställe).

Min fråga är då: Om vi lägger upp ett större företags hemsida och länkar den på vår hemsida så att våra besökare kan köpa, beställa etc direkt från vår hemsida (utan att vi har rätt till provision eller liknande, vi gör det alltså gratis bara för att förse besökaren med tjänsten) bryter vi några lagar då? Behöver vi ha företagets samtycke för att länka deras sida? Tekniskt sett så tycker man väll att det låter dumt att ett företag skulle tacka nej till gratis marknadsföring men man vet aldrig! Vi vill helt enkelt vara på säkra sidan! Får vi lägga upp andra företags hemsidor på vår hemsida som i ett "skyltfönster" utan respektive företags godkännande eller samtycke?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I ert fall är det framförallt varumärkeslagen (VmL), se https://lagen.nu/2010:1877, och upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729, som kan vara tillämpliga.

Enligt varumärkeslagen får man inte använda ett skyddat varumärke som särskiljningstecken för varor eller tjänster i näringsverksamhet utan tillstånd från rättighetsinnehavaren (VmL 1 kap 5 och 10 §§). Exakt vart gränsen för vad som avses med användning går är dock något oklar och måste avgöras från fall till fall.

Min bedömning är att om ni bara lägger upp själva företagsnamnen på er hemsida så lär det inte anses vara ett intrång eftersom ni inte använder de olika märkena som särskiljningstecken för någon vara eller tjänst som ni tillhandahåller. Dessutom bör det kunna falla in under undantagen i VmL 1 kap 11§ 2st p.2-3. Av samma anledning bör det också vara tillåtet att lägga upp domännamn och hyperlänkar utan tillstånd. Det jag skulle vara försiktig med är att använda varumärkena på ett sådant sätt att det skulle kunna ge intryck av att ni har ett affärsmässigt samband med varumärkesinnehavarna eller att ni använder varumärkena på ett sådant sätt att ni drar otillbörlig fördel av märkena eller skadar dem. Det kan till exempel vara aktuellt om ni skulle marknadsföra er hemsida med hjälp av kända varumärken (se VmL 1 kap 10§ 1st p.3, jfr även marknadsföringslagen 18§ 1 st p.7).

Däremot ser jag två andra mer konkreta problem.

Enligt upphovsrättslagen får man inte kopiera ett upphovsrättsskyddat verk eller tillgängliggöra det för allmänheten (URL 2§).

Loggor är ofta skyddade av upphovsrätt. Om ni också kommer att tillgängliggöra loggor på hemsidan så kan ni därför komma att hållas ansvariga för upphovsrättsbrott (URL 2§).

Dessutom är jag fundersam över den tekniska lösningen på hemsidan då du säger att besökaren kommer att stanna kvar på er hemsida men ändå kommer att kunna använda funktionerna på företagens hemsidor. Själva designen på en hemsida skyddas i regel av upphovsrätt vilket innebär att man inte får lov att kopiera eller tillgängliggöra designen för allmänheten. Jag vet visserligen inte hur den tekniska lösningen fungerar i ert fall men för mig verkar det som att ni både skulle kunna anses tillgängliggöra för allmänheten och/eller kopiera webbsidedesignen då användaren stannar kvar på er hemsida. Det har ingen betydelse att företagen inte lider någon skada av (eller till och med tjänar på) att ni gör intrång i deras upphovsrätt.

Jag skulle råda er att bara inkludera företag som ni har fått skriftligt tillstånd av. Vad jag förstår finns det hemsidor med liknande affärsidéer där man har avtal med företagen och tar betalt per klick eller tar provision på beställningar. Alternativet skulle vara att ni inte använder varumärkena i er egen marknadsföring, att ni inte använder upphovsrättsskyddade loggor på hemsidan och att ni istället för den nuvarande tekniska lösningen använder en lösning som bara lotsar användaren vidare till det aktuella företagets hemsida.

Jag hoppas att svaret var till hjälp! Om ni behöver mer hjälp kring de juridiska frågor som uppkommer när ni upprättar er hemsida så är ni varmt välkomna att höra av er till oss på telefon 08-533 300 04 eller mail info@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare