Är det tillåtet att inhalera lustgas i Sverige?

Jag brukar se många som har lustgas på fester och undrar om det ens är lagligt? Sett flera ta det på klubben och hemmafester och poliser har inte tagit fast dom fast att lustgasen ändå på ett sätt ger en slags effekt man skulle ju inte annarss ta den om den nt gjorde någonting så jag undrar om ni kan visa vilken lag som säger det är lagligt eller olagligt? För jag tycker det verkar konstigt att det inte är olagligt för det verkar ju som det för ingen åkt dit för det??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det har blivit allt vanligare att inhalera lustgas på fester och det finns ännu ingen paragraf som tar upp om det går att sälja eller att det är olagligt att inhalera lustgas, trots att det kan medföra livshotande konsekvenser. För att ta reda på om ett ämne går att t.ex. använda, behöver man kolla om det är narkotikaklassat. Det kan man göra genom att läsa läkemedelsverkets föreskrifter om förteckningar över narkotika (LVFS 2011:10) Är det narkotikaklassat är det inte tillåtet att inneha (såvida du inte fått den narkotikaklassade medicinen utskriven på recept av en läkare. För då varken innehar eller brukar du den olovligt.) Just lustgas är inte olagligt, detta eftersom ämnet inte står med i läkemedelsverkets föreskrifter. Svaret på din fråga blir därmed att det inte är olagligt att inhalera lustgas.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare