FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/02/2020

Är det tillåtet att höja priset i efterhand?

Hej,

Jag tecknade ett gymkort igår och priset blev 199 kr/mån. Jag skrev på avtal med detta pris och ska gälla per månad i 12 månader. Fick ett mail idag att det justerats till 249 kr/mån då något blivit fel. Vad har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom avtalsrätten finns det flera lagar. I ditt fall blir lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (avtalsvillkorslagen) samt avtalslagen aktuella.

Innebörden av ett ingått avtal:

Generellt inom avtalsrätten så gäller principen pacta sunt servanda, vilket innebär att avtal ska hållas. När du tecknat medlemskap till ett visst pris under en bindningstid är det ert avtalade pris som ska gälla. Företaget kan därmed inte kräva att du ska betala ett högre pris än vad ni avtalat om under den tiden. I avtalsvillkorslagens 13 § står det att ett avtalsvillkor som innebär att konsumenten ska betala mer än det som i avtalet angetts vara priset är utan verkan mot konsumenten, om denne inte uttryckligen godkänt villkoret. För att bestämmelsen ska bli tillämplig så krävs det att priset på 199 kr finns angivet i det avtal du tecknade med gymmet.

Vid felskrivning i avtal:

I avtalslagens 32 § finns det dock ett skydd vid felskrivningar i avtal. Lagrummet innebär att ett avtal kan bli utan verkan om det skett ett förklaringsmisstag, till exempel om fel pris angetts i avtalet. För att avtalet ska bli ogiltigt så måste motparten vid ingåendet förstått eller misstänkt att priset varit felaktigt. Om motparten däremot var i god tro vid ingåendet så ska avtalet gälla trots felskrivningen.

Sammanfattning:

Då du ingått ett avtal där priset var 199 kr per månad är huvudregeln att det är detta pris som ska gälla under bindningstiden. Om företaget kan visa på att det var en felskrivning, samt att du bordet förstått eller misstänkt detta så kan avtalet bli utan verkan. Finns priset angivet i ert avtal har företaget heller inget rätt att höja det utan att du godkänner höjningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare