Är det tillåtet att göra en orosanmälan för något som inte stämmer?

Hej. Jag är skild med delad vårdnad av 2 flickor, 3 och 6 år. Har träffat och funnit kärleken i en ny kvinna som har 2 pojkar på 7 och 8 år. Vi har inte flyttat ihop än men det är på gång inom kort, problemet är att hennes ex hotar att göra någon form av orosanmälan mot mig då han har fått för sig att jag har alkoholproblem. Detta påstående är helt utan grunder men han säger att han därför inte vill att jag ska vara ensam med barnen, inte skjutsa dem på träning eller till skola/fritids.

Hur ska vi göra för att bemöta detta? Är det tillåtet att anmäla mig för något som inte stämmer? Hur kan vi bevisa att jag inte har alkoholproblem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om det är tillåtet för en person att göra en orosanmälan för någonting som du anser inte stämmer.

Ifall exet skulle göra en orosanmälan där det framgår att han misstänker att du har alkoholproblem och inte vill att hans barn ska vistas med dig, kommer en utredning påbörjas hos socialtjänsten, där de får träffa dig och se om påståendet stämmer eller inte. Om påståendet inte stämmer enligt socialtjänsten, kommer inga följer vidtagas.

Således, är det tillåtet att göra en orosanmälan om man misstänker att ens barn befinner sig i en otrygg miljö (14 kap. 1c§ socialtjänstlagen). Du behöver således inte "bevisa" att du inte har alkoholproblem innan en utredning från socialtjänsten har inletts.

Sammanfattningsvis, om du anser att detta endast är ett falskt påstående, har du ingenting att oroa dig för.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare