Är det tillåtet att fotografera och publicera på nätet utan tillåtelse?

Om man ser att någon tar bilder av mig och jag talar om för denna person att han inte får göra det och inte lägga upp bilderna på sociala medier som FB och han säger att han ska göra min medverkan suddig så att man inte ser, och sen ser jag att han lagt upp bilden i alla fall på FB utan redigering och dessutom skriver att han har "grönt ljus" för att publicera, samt dessutom skriver mitt namn i texten med sina egna kommentarer som jag definitivt inte håller med om. Efter påtalande och anmälan redigerade han bilden efter att den legat uppe i mer än 20 timmer och skriver till en text "att den skuggade personen inte ville vara med på bild", men låter alltså fortfarande bilden ligga uppe och gör så fortfarande. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att det är fullt tillåtet att fotografera andra personer, även utan deras samtycke, samt att använda dessa foton till att t.ex. publicera på sociala medier. Det finns dock vissa begränsningar, och de mest relevanta för ditt fall (utan att mer specifikt känna till omständigheterna kring fotograferingen) verkar vara de straffrättsliga begränsningarna. Dessa finns i brottsbalken (BrB).

Att i hemlighet med tekniskt hjälpmedel fotografera någon inomhus i en bostad eller på toalett, i ett omklädningsrum eller liknande utrymme kan utgöra kränkande fotografering (4 kap. 6 a § BrB). För att detta ska vara straffbart krävs att fotograferingen har varit olovlig. Det innebär att du inte gett ditt samtycke till att bilden tagits. Även ”tysta” samtycken accepteras som giltiga, dvs. underförstådda sådana. Att fotograferingen ska ha skett i hemlighet innebär att den tekniska utrustningen har varit dold för den som fotograferats.

Utöver detta är det i stort sett fritt fram att såväl fotografera som publicera. En annan sak är ju dock att du nämner att det skrivits ”kommentarer som du definitivt inte håller med om”. I Sverige råder ju yttrandefrihet, så det kan ofta vara okej att skriva saker som inte andra håller med om. Även denna rättighet är dock begränsad, bland annat genom regler om förtal. Att utpeka någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller i övrigt lämna uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning utgör förtal i teknisk mening (5 kap. 1 § BrB). Utan att veta vad som skrivits i kommentarerna du syftar på är det dock svårt att säga någon om huruvida dessa utgör förtal.

Sammanfattningsvis råder en relativt stor frihet vad gäller att fotografera andra människor samt att publicera sina bilder på nätet. Detsamma gäller att skriva olika kommentarer till dessa. Det finns dock brott som begränsar dessa friheter, såsom brotten kränkande fotografering och förtal. Utan att veta mer om fotograferingen av just dig är det dock svårt att säga om det rör sig om något av dessa brott.

Hoppas att du fick ett någorlunda svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen så gör vi ett nytt försök.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare