FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/08/2020

Är det tillåtet att bära kniv på väg till jobbet?

Hej jag går till jobbet varje dag och kniv ingår i mitt jobb så jag under om man får bära kniven på sig när man går till jobbet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, nedan kallad knivlagen.

Förbud mot att inneha kniv och andra liknande vapen på allmän plats finns uttryckt i 1 § första stycket knivlagen. Där står det att knivar inte får innehas på allmän plats, skolområden eller i fordon som befinner sig på allmän plats. Allmän plats innebär i princip alla platser, både inomhus och utomhus, dit allmänheten har tillträde. När du tar dig till och från jobbet varje dag bär du alltså med största sannolikhet kniv på allmän plats.

I 1 § andra stycket knivlagen finns det dock två undantag till denna bestämmelse. Det första undantaget säger att det är okej att bära kniv eller annat liknande vapen om föremålet ingår som utrustning i en tjänst och det finns regler som säger att föremålet ska ingå i tjänsten. Exempel på detta är t.ex. batonger som polis, väktare och ordningsvakter får bära. Det andra undantaget säger att det också är tillåtet att bära kniv om det kan anses befogat utifrån vad för typ av kniv det är, ditt behov av kniven och övriga omständigheter. Det innebär att det är okej att bära kniven om du behöver kniven i jobbet (t.ex. om du är en hantverkare av något slag) och att kniven är av sådan typ som brukar bäras i detta yrke.

Eftersom jag inte vet vad du har för yrke kan jag inte säga vilket av undantagen som gäller för dig. Oavsett, eftersom du behöver kniven i ditt jobb, är det tillåtet för dig att ha på dig kniven när du jobbar. För att det ska vara tillåtet för dig att bära med dig kniven till och från jobbet måste det framstå som naturligt att du har kniven på dig. Om du har ett jobb där det är naturligt att du efter arbetsdagen är slut lägger ifrån dig kniven på arbetsplatsen så kanske det inte är naturligt att du har kniven på dig till och från jobbet. Men om du har ett arbete som har olika arbetsplatser (t.ex. en hantverkare som ena dagen jobbar på en plats och andra dagen på en annan) så kanske det är mest naturligt att du tar med kniven hem för att nästa dag kunna ha kniven med dig dit du ska då. Alltså, om det kan anses naturligt att du bär kniven på dig till och från jobbet så är det även tillåtet, det faller i så fall under "övrig omständighet" i paragrafen (1 § andra stycket knivlagen).

Slutsats

Eftersom du behöver kniven i ditt yrke är det tillåtet för dig att bära kniv. Det gäller även när du tar dig till jobbet om det kan anses vara naturligt att du bär kniven med dig.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare