FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/02/2022

Är det tillåtet att bo med två olika kvinnor under samma hushåll?

Är en man skyldig att registrera den kvinna som han bor med i samma hus och har en förhållande med henne som sambo?

Kan en man som har en förhållande med två kvinnor med deras samtycke bo med dem i samma hus utan att betrakta det som ett brott?

Kan han få barn med båda kvinnorna utan problem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Min uppfattning av frågan är att du undrar huruvida det är tillåtet att bo med två olika kvinnor i samma hus samt att få barn med dessa kvinnor.

Kvinnorna ska vara folkbokförda på rätt adress

Av folkbokföringslagen (vidare skrivet FOL), framgår att man ska vara folkbokförd på den fastighet och i den kommun där man är att anse som bosatt (6 § FOL). En personen anses på bo på den fastighet där man regelmässigt sover (7 § FOL). Är man inte folkbokförd på rätt adress, så kan detta utgöra ett brott enligt (42 § FOL).

Detta innebär att kvinnorna som lever med dig måste vara folkbokförda på rätt adress, vilket innebär att rätta uppgifter måste lämnas till Skatteverket beträffande var man är folkbokförd - annars riskerar man att begå brottet folkbokföringsbrott som ovan angivet.

Kan man bo tillsammans med två olika kvinnor i samma hushåll?

Enligt (1 § sambolagen) avses med sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Rättigheter som följer av sambolagen, exv. rätten till bodelning, tillkommer enbart två personer som är sambos.

I ditt fall anges det att du vill bo med två olika kvinnor under samma hushåll. Det finns inget explicit förbud mot detta - men däremot kan ni inte anses vara sambos då eran situation inte explicit faller under lagens ordalydelse då ni är tre personer. Det finns inte heller något rättsligt förbud mot att ha barn med två olika kvinnor.

Däremot är det enligt svensk rätt inte tillåtet att vara gift med två olika kvinnor. Brottet som kan bli aktuellt är tvegifte (7:1 BrB).

Avslutningsvis kan skrivas att min bedömning utifrån din bakgrundsinformation, är att det är tillåtet för dig att leva med två olika kvinnor under samma hustak. Det finns inte heller något hinder mot att ha barn med bägge kvinnorna. Däremot är det inte tillåtet att vara gift med de bägge samtidigt. Det är även av vikt att samtliga inom hushållet är folkbokförda på rätt adress - annars riskerar man att göra sig skyldig till folkbokföringsbrott.

Vänliga hälsningar!

Rijad TrubljaninRådgivare