Är det tillåtet att använda företagslogotyper för privat bruk?

Är det lagligt/tillåtet att använda företagsloggor i exempelvis cv eller personligt brev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att dessa företagslogotyper som du syftar till är varumärkesskyddade (1 kap. 6-7 § VML). Har företagen varumärkesskydd för sina logotyper har de ensamrätt att använda dessa. Detta innebär att ingen annan än företagen själva får använda logotypen utan deras tillstånd. Däremot gäller detta endast om du vill använda logotypen i en näringsverksamhet (1 kap. 10 § VML). I ditt fall vill du använda logotypen för privat bruk, dvs. till ditt cv och personliga brev. Det finns ingenting i lagen som säger att du inte får göra det.

Sammanfattningsvis får man alltså inte använda ett företags logotyp i en näringsverksamhet utan deras tillstånd. Vill man däremot använda logotypen för privat bruk finns det ingenting som hindrar detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare